czwartek, 19 marca 2015

Zakwas na żurek.

To mój debiut. Nigdy wcześniej nie robiłam samodzielnie zakwasu na żurek. Chętnie posłucham rad i wskazówek od osób, które robią taki zakwas. Mam nadzieję, że żur na nim ugotowany będzie pyszny :)


Składniki : ( na 2,5 l żurku)
  • 100 g mąki żytniej razowej typ 2000
  •  500 ml przegotowanej, ciepłej wody
  •  ząbek czosnku
  •  3 liście laurowe
  •  kilka ziaren ziela angielskiego
  •  piętka chleba żytniego na zakwasie, bez drożdży (są przepisy gdzie chleb jest pomijany, proces kwaszenia wydłuża się wtedy nieco)
  •  słoik, gaza, gumka
1. Słoik wyparzamy wrzątkiem. Zostawiamy do samoistnego wyschnięcia. 
2. Do słoika wsypujemy mąkę, zalewamy ciepłą wodą. Dokładnie mieszamy drewnianą lub plastikową łyżką.
3. Dodajemy liście laurowe, ziele angielskie i chleb. Czosnek możemy dodać teraz lub za dwa dni. Jest on dodatkiem smakowym, ale może on spowolnić proces kwaszenia. 
4. Słoik przykrywamy gazą i odstawiamy na np. blat kuchenny (temp. pokojowa). Zakwas jest dobry już po 3 dniach- chyba, że lubimy mocniejszy i bardziej kwaśny, to wtedy zostawiamy na kolejne dwa dni. Codziennie mieszamy zawartość słoika drewnianą lub plastikową łyżką (niektórzy mówią, żeby nie mieszać - szkoły są dwie). Kiedy zakwas jest gotowy zlewamy go do butelki ( ja swój odcedziłam przez gęste sitko), niedomkniętą butelkę możemy przechowywać w lodówce dwa tygodnie. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz.

Podobne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Printfriendly