czwartek, 23 stycznia 2014

Chleb bez jajek, mąki i drożdży. "Life - changing bread"

To fajna alternatywa dla tradycyjnego pieczywa. Szczególnie spodoba się myślę, osobom, które nie mogą jeść jajek lub mąki. Przepis znalazłam na blogu "My new roots", autorka tego bloga nazywa ten chleb - "zmieniającym życie" :) Jeśli chodzi o zdrowie - to na pewno. W składzie znajdziecie na przykład łuski babki płesznik, nasiona chia, siemię lniane. Każde z nich ma właściwości żelujące, przez co chleb tworzy zwartą konstrukcję a zjedzenie jednej kromki powoduje uczucie sytości. Chleb ten jest bardzo bogaty w błonnik, który pomaga oczyścić organizm z toksyn oraz zmniejsza uczucie głodu. 
Sam przepis jest nieskomplikowany, wystarczy zgromadzić tylko potrzebne składniki i wszystko wymieszać ze sobą. W przepisie oryginalnym mowa jest o łuskach babki płesznik ( psyllium husk) - ja użyłam nasiona tej babki. Nie mam pojęcia, czy to istotnie wpływa na jakość chleba. W Polsce nasiona tej babki możecie kupić w aptekach lub sklepach zielarskich. W Irlandii wszystkie składniki można dostać w sklepach ze zdrową żywnością, typu "Evergreen". Polecam wypróbowanie tego przepisu.


Składniki: (1 bochenek pieczony w średniej keksówce)
  • 135 g ziaren słonecznika
  • 90 g siemienia lnianego
  • 65 g orzechów laskowych lub migdałów (ja użyłam orzechów włoskich)
  • 145 g płatków owsianych
  • 2 łyżki nasion chia
  • 4 łyżki łusek babki płesznik (ja użyłam nasion tej babki)
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 łyżka syropu klonowego (lub miodu, ja użyłam syropu z agawy)
  • 3 łyżki roztopionego oleju kokosowego lub masła ghee
  • 350 ml wody
W misce wymieszać wszystkie suche składniki. W drugim naczyniu składniki mokre. Wymieszać zawartość obu naczyń, bardzo dokładnie. Jeśli masa jest zbyt gęsta i nie można jej wymieszać, dodać łyżkę wody. 
Masę przełożyć do wysmarowanej masłem keksówki, przykryć folią spożywczą i odstawić na minimum 2 godziny (max 24 godziny). Piec w 175 stopniach przez 20 minut, następnie chleb wyciągnąć z foremki, ułożyć go na blaszce i piec dodatkowe 30-40 minut. Upieczony chleb powinien po postukaniu od spodu wydawać głuchy odgłos. Kroić dopiero po całkowitym wystudzeniu. 
Smacznego!


5 komentarzy:

  1. Samo zdrowie! Pycha :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Anonimowy23/1/14

    Mam wielką ochotę na ten chleb, ale nie wiem, skąd wytrzasnąć nasiona chia i tą babkę płesznik :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, jak już pisałam: zajrzyj do apteki lub sklepu zielarskiego :) Słyszałam, że też na allegro ludzie kupują...

      Usuń
  3. A czym zastąpić płatki owsiane,bo nie każdy może je jeść.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz.

Podobne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Printfriendly